 |
Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
administrator

Dołączył: 05 Lip 2009 Posty: 95
|
Wysłany: Nie Lip 31, 2011 19:02 Temat postu: Terminologia związana z teatrem i filmem |
|
|
W regulaminie Konkursu czytamy:
"II. Wymagania szczegółowe
1) W zakresie czytania i odbioru tekstów kultury (wskazanych w wykazie lektur oraz tekstów nowych, nieznanych uczestnikowi):
a) analiza utworów, w tym czynne posługiwanie się w celu opisu tekstu podstawowymi kategoriami
- teoretycznoliterackimi i kulturowymi, tj. prometeizm, altruizm, homo viator, conditio humana, bunt, marzenie, Biblia i mit, ironia, metafora, symbol, stylizacja, epitet, porównanie, przenośnia i jej rodzaje, onomatopeja, instrumentacja zgłoskowa, apostrofa, anafora, celowe powtórzenie, antyteza, wykrzyknienie, pytanie retoryczne, gatunki i rodzaje literackie, terminy związane z teatrem starożytnym i filmem,".
Pomyślałem, że dobrze będzie tutaj dodać ten wątek, ponieważ w zestawie lektur etapu szkolnego mamy ekranizację tej powieści, no i ważną rolę w jej treści odgrywa spektakl teatralny. Proponuję dodawanie postów zawierających wazne Waszym zdaniem terminy dotyczące filmu i teatru, najlepiej pochodzące z podanych lektur uzupełniających, czyli:
Marek Henrykowski, Słownik terminów filmowych, ars nova, Poznań 1994.
Słownik wiedzy o teatrze, Park Edukacja, Bielsko-Biała 2005.
Dla pozostałych terminów teoretycznoliterackich i kulturowych wymienionych w zacytowanym punkcie regulaminu stworzyłem osobne forum o nazwie NIEZBĘDNIK.
ADMINISTRATOR |
|
Powrót do góry |
|
 |
Reklama
|
Wysłany: Nie Lip 31, 2011 19:02 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Milenka Weteran

Dołączył: 21 Paź 2010 Posty: 1765
|
Wysłany: Czw Sie 11, 2011 22:02 Temat postu: |
|
|
Nie wiem, czy coś z tych poniżej pochodzi z którejś z lektur uzupełniających, ale wkleić nie zaszkodzi .
To już zamieszczałam i jest tutaj : http://learning2.phorum.pl/viewtopic.php?t=260
adaptacja - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna)
atelier filmowe - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne)
cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
czołówka – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
dialog – wymiana informacji pomiędzy postaciami, obejmująca komunikację werbalną i niewerbalną; funkcja informacyjna (o świecie przedstawionym i postaciach filmowych), funkcja dynamiczna (wpływ na rozwój akcji), funkcja impresywna (buduje atmosferę poszczególnych scen)
dramat - gatunek filmowy zawierający najczęściej utwory o charakterze fabularnym, rzadziej także dokumentalnym, których struktura ma za zadanie poruszyć emocje widza. Akcja filmu skupia się wokół głównego konfliktu. W zależności od typu konfliktu i problematyki występują różne odmiany gatunku.
ekipa filmowa - ludzie potrzebni do powstania filmu: reżyser, aktorzy, scenarzysta, montażysta, scenograf, kompozytor muzyki
ekranizacja - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego
fabuła - opowiadany ciąg zdarzeń połączonych ze sobą według różnych zasad (najczęściej prawdopodobieństwa i przyczynowo-skutkowej)
film animowany - rodzaj filmowy
film dokumentalny - rodzaj filmowy
film fabularny - rodzaj filmowy
film gangsterski - gatunek filmowy
film grozy - gatunek filmowy
film historyczny - gatunek filmowy
film krótkometrażowy - film trwający do 30',
film kryminalny - gatunek filmowy
film pełnometrażowy film trwający pow. 60',
film średniometrażowy film trwający od 30' do60',
film wojenny - gatunek filmowy
horror - gatunek filmowy
insert - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar
kadr – podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
klatka filmowa - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
komedia - gatunek filmowy
kontrplan - ujęcie w scenach dialogowych, gdy rozmówcy stoją przed sobą; polega na ustawieniu kamery na mówiący za plecami słuchającego w taki sposób, że widać jego ramię i głowę
melodramat - gatunek filmowy
monolog - samodzielna wypowiedź postaci filmowej niekierowana do innych postaci i nieoczekująca odpowiedzi (narracyjny-opowiadanie; liryczny-ekspresja emocji i uczuć; refleksyjno-decyzyjny – argumenty i kontrargumenty przed podjęciem decyzji; monolog wewnętrzny (komentarz odautorski, narracyjny, lektorski, napisów na planszach))
montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
montaż filmowy - odpowiednik- narracji, to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)
musical, gatunek filmowy
najazd ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
napisy końcowe – szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu
odjazd ruch oddalający kamerę do przedmiotu
panorama horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji
plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności
półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
przebitka - krótkie ujęcie, pokazujące co dzieje się w innym miejscu (pełni funkcję informacyjną, podkreśla symultanizm, ukrywa brak ciągłości ujęcia)
przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
rekwizyt - przedmiot znajdujący sie na planie filmowym w trakcie kręcenia filmu
rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
scena – jednostka kompozycji filmu; obowiązuje jedność czasu, miejsca, akcji (fragment akcji rozgrywający się w jednym miejscu z określoną grupą postaci filmowych); zamkniętej budowie (początek, rozwinięcie, zakończenie) i napięciu dramatycznym (punkt kulminacyjny i rozwiązanie); najczęściej składa się z kilku ujęć, ale może też składać się z jednego ujęcia
scenariusz - gatunek literacki, stanowiący podstawę filmu, zawiera treść dialogów i opis scen
scenografia – opracowana przez scenografa całościowa wizja oprawy filmu; obejmuje dekoracje atelierowe i plenerowe, projekty wnętrz, rekwizytów, kostiumów, charakteryzacji; może być umowna (surrealizm, ekspresjonizm), realistyczna, hiperbolizowana, przezroczysta
scenopis - to transformacja scenariusza, zawiera bardzo dokładne opisy scen, typu planu, ujęć, ruchu kamery, montażu etc.
science fiction, gatunek filmowy
sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji
soundtrack – wydanie ścieżki dźwiękowej filmu, które odbiega od warstwy brzmieniowej
ściemnianie stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film
ścieżka dźwiękowa – warstwa akustyczna filmu (obejmuje: komunikaty werbalne, muzykę, dźwięki);
thriller, gatunek filmowy
travelling ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
ujęcie – najmniejsza dynamiczna część filmu wydzielona przez 2 cięcia montażowe, najczęściej składa się z kilkunastu kadrów
ujęcie ustanawiające – ujęcie w planie ogólnym, które wprowadza (informuje o czasie, miejscu, postaci) – rozpoczyna scenę, sekwencję
ujęcie-sekwencja – scena sfilmowana w długim ujęciu złożonym z wielu ruchów kamery; złożona akcja (Hitchcockowskie TMT – ten minut take)
western, gatunek filmowy
zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
zdjęcie – podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
Jak analizować film?
Czołówka
początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
film:
* kompozycja: sekwencje, sceny, ujęcia
* fabuła (wydarzenia, wspomnienia, bohaterowie)
* scenografia
* ścieżka dźwiękowa
* plan filmowy
* montaż
Napisy końcowe
szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu i wiele innych informacji.
Jak analizować film?
Sztuka analizy filmu nie polega na niczym innym jak na umiejętności stawiania właściwych pytań, odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi oraz realizacji konkretnych zadań. Proponuję zwrócić uwagę na następujące aspekty filmu:
Z jakim typem filmu masz do czynienia?
* krótkometrażowy (do 30'),
* średniometrażowy (30'-60'),
* pełnometrażowy (pow. 60')
Z jakim rodzajem filmu masz do czynienia?
* film animowany,
* film fabularny,
* film dokumentalny
Z jaki gatunkiem filmowym masz do czynienia?
* film kryminalny,
* film gangsterski,
* film historyczny,
* film wojenny,
* horror,
* film grozy,
* komedia,
* melodramat,
* musical,
* science fiction,
* thriller,
* western
Jaka jest kompozycja filmu?
Elementy tworzące kompozycję filmu:
Kadr> Ujęcie > scena > sekwencja > film
Ile jest sekwencji? Jak długie są sekwencje?
Sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji
Opisz montaż filmu, narrację w filmie.
Montaż filmowy odpowiednik- narracji w epice; to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
* montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
* montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
* montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)
Rodzaje przejść montażowych:
* cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
* najazd - ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
* odjazd - ruch oddalający kamerę do przedmiotu
* travelling - ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
* panorama - horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
* przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
* rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
* ściemnianie - stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film
Opisz dominujące i wykorzystane plany filmowe.
Plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
* plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji
* plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
* plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
* półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
* zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
* detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
* podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności
Pozycja kamery i odległość od obiektu mają istotne znaczenie - oba aspekty decydują o charakterze danego ujęcia
* ujęcie frontalne
* żabia perspektywa - pokazuje postaci od dołu, co ich optycznie powiększa i wzmacnia patos lub grozę
* ptasia perspektywa - postać ukazana z góry zostaje optycznie pomniejszona, zmniejsza się w ten sposób jej znaczenie
* ujęcie z ukosa
* kamera subiektywna - kamera przyjmuje perspektywę postaci
Przedstaw scenografię.
Jaka jest fabuła filmu?
Opisz postaci filmowe.
* ilość i rola w fabule (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne)
* kompletność informacji o nich,
W/W ''pożyczyłam'' z [url]http://język-polski.pl/analiza-i-interpretacja/film.html]tej[/url] strony. |
|
Powrót do góry |
|
 |
mosia15 Stały bywalec
Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 153 Skąd: lasy i góry
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Animariim Weteran

Dołączył: 07 Paź 2010 Posty: 974
|
Wysłany: Sob Wrz 10, 2011 20:23 Temat postu: |
|
|
Zrobiłam długaśne notatki ze "Słownik wiedzy o teatrze" (warto przynajmniej przejrzeć ; ) Polonista uznał, że niepotrzebne, więc może przynajmniej wam się przydadzą.
Nie wklejam tutaj, bo mi się strzałeczki porozjeżdżają... Jak ktoś chce, to śmiało podawać maile PM-ką  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Natalia Weteran

Dołączył: 14 Lis 2010 Posty: 575 Skąd: Attyka
|
Wysłany: Pią Lis 18, 2011 19:09 Temat postu: |
|
|
Nie mogę nigdzie wypożyczyć "historii teatru" tej Margot- może ktoś zeskanować tę część o teatrze starożytnym? |
|
Powrót do góry |
|
 |
Beata Gość
Dołączył: 03 Gru 2011 Posty: 1
|
Wysłany: Sob Gru 03, 2011 06:10 Temat postu: Słownik wiedzy o teatrze |
|
|
Możesz mi przesłać na bbabraj@ interia.pl |
|
Powrót do góry |
|
 |
Aveire moderator

Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 197 Skąd: że znowu.
|
Wysłany: Sob Gru 03, 2011 15:43 Temat postu: |
|
|
Beata, co przesłać i dlaczego przesłać - i skąd się bierze Twoja bezczelność? |
|
Powrót do góry |
|
 |
Reklama
|
Wysłany: Sob Gru 03, 2011 15:43 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|