Forum Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego Strona Główna Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego

 
 POMOCPOMOC   FAQFAQ   SzukajSzukaj   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Terminologia związana z teatrem i filmem

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego Strona Główna -> Nancy Horowitz Kleinbaum - Stowarzyszenie Umarłych Poetów - etap szkolny - terminologia związana z teatrem i filmem
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
administrator



Dołączył: 05 Lip 2009
Posty: 95

PostWysłany: Nie Lip 31, 2011 19:02    Temat postu: Terminologia związana z teatrem i filmem Odpowiedz z cytatem

W regulaminie Konkursu czytamy:

"II. Wymagania szczegółowe
1) W zakresie czytania i odbioru tekstów kultury (wskazanych w wykazie lektur oraz tekstów nowych, nieznanych uczestnikowi):
a) analiza utworów, w tym czynne posługiwanie się w celu opisu tekstu podstawowymi kategoriami

- teoretycznoliterackimi i kulturowymi, tj. prometeizm, altruizm, homo viator, conditio humana, bunt, marzenie, Biblia i mit, ironia, metafora, symbol, stylizacja, epitet, porównanie, przenośnia i jej rodzaje, onomatopeja, instrumentacja zgłoskowa, apostrofa, anafora, celowe powtórzenie, antyteza, wykrzyknienie, pytanie retoryczne, gatunki i rodzaje literackie, terminy związane z teatrem starożytnym i filmem,".

Pomyślałem, że dobrze będzie tutaj dodać ten wątek, ponieważ w zestawie lektur etapu szkolnego mamy ekranizację tej powieści, no i ważną rolę w jej treści odgrywa spektakl teatralny. Proponuję dodawanie postów zawierających wazne Waszym zdaniem terminy dotyczące filmu i teatru, najlepiej pochodzące z podanych lektur uzupełniających, czyli:

Marek Henrykowski, Słownik terminów filmowych, ars nova, Poznań 1994.

Słownik wiedzy o teatrze, Park Edukacja, Bielsko-Biała 2005.


Dla pozostałych terminów teoretycznoliterackich i kulturowych wymienionych w zacytowanym punkcie regulaminu stworzyłem osobne forum o nazwie NIEZBĘDNIK.

ADMINISTRATOR
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama






Wysłany: Nie Lip 31, 2011 19:02    Temat postu:

Powrót do góry
Milenka
Weteran


Dołączył: 21 Paź 2010
Posty: 1765

PostWysłany: Czw Sie 11, 2011 22:02    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie wiem, czy coś z tych poniżej pochodzi z którejś z lektur uzupełniających, ale wkleić nie zaszkodzi Smile.

To już zamieszczałam i jest tutaj : http://learning2.phorum.pl/viewtopic.php?t=260

adaptacja - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna)

atelier filmowe - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne)

cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)

czołówka – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej

detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły

dialog – wymiana informacji pomiędzy postaciami, obejmująca komunikację werbalną i niewerbalną; funkcja informacyjna (o świecie przedstawionym i postaciach filmowych), funkcja dynamiczna (wpływ na rozwój akcji), funkcja impresywna (buduje atmosferę poszczególnych scen)

dramat - gatunek filmowy zawierający najczęściej utwory o charakterze fabularnym, rzadziej także dokumentalnym, których struktura ma za zadanie poruszyć emocje widza. Akcja filmu skupia się wokół głównego konfliktu. W zależności od typu konfliktu i problematyki występują różne odmiany gatunku.

ekipa filmowa - ludzie potrzebni do powstania filmu: reżyser, aktorzy, scenarzysta, montażysta, scenograf, kompozytor muzyki

ekranizacja - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego

fabuła - opowiadany ciąg zdarzeń połączonych ze sobą według różnych zasad (najczęściej prawdopodobieństwa i przyczynowo-skutkowej)

film animowany - rodzaj filmowy

film dokumentalny - rodzaj filmowy

film fabularny - rodzaj filmowy

film gangsterski - gatunek filmowy

film grozy - gatunek filmowy

film historyczny - gatunek filmowy

film krótkometrażowy - film trwający do 30',

film kryminalny - gatunek filmowy

film pełnometrażowy film trwający pow. 60',

film średniometrażowy film trwający od 30' do60',

film wojenny - gatunek filmowy

horror - gatunek filmowy

insert - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar

kadr – podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)

klatka filmowa - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)

komedia - gatunek filmowy

kontrplan - ujęcie w scenach dialogowych, gdy rozmówcy stoją przed sobą; polega na ustawieniu kamery na mówiący za plecami słuchającego w taki sposób, że widać jego ramię i głowę

melodramat - gatunek filmowy

monolog - samodzielna wypowiedź postaci filmowej niekierowana do innych postaci i nieoczekująca odpowiedzi (narracyjny-opowiadanie; liryczny-ekspresja emocji i uczuć; refleksyjno-decyzyjny – argumenty i kontrargumenty przed podjęciem decyzji; monolog wewnętrzny (komentarz odautorski, narracyjny, lektorski, napisów na planszach))

montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni

montaż filmowy - odpowiednik- narracji, to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)

montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)

montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)

musical, gatunek filmowy

najazd ruch zbliżający kamerę do przedmiotu

napisy końcowe – szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu

odjazd ruch oddalający kamerę do przedmiotu

panorama horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi

plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)

plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni

plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji

plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni

podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności

półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie

przebitka - krótkie ujęcie, pokazujące co dzieje się w innym miejscu (pełni funkcję informacyjną, podkreśla symultanizm, ukrywa brak ciągłości ujęcia)

przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,

rekwizyt - przedmiot znajdujący sie na planie filmowym w trakcie kręcenia filmu

rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu

scena – jednostka kompozycji filmu; obowiązuje jedność czasu, miejsca, akcji (fragment akcji rozgrywający się w jednym miejscu z określoną grupą postaci filmowych); zamkniętej budowie (początek, rozwinięcie, zakończenie) i napięciu dramatycznym (punkt kulminacyjny i rozwiązanie); najczęściej składa się z kilku ujęć, ale może też składać się z jednego ujęcia

scenariusz - gatunek literacki, stanowiący podstawę filmu, zawiera treść dialogów i opis scen

scenografia – opracowana przez scenografa całościowa wizja oprawy filmu; obejmuje dekoracje atelierowe i plenerowe, projekty wnętrz, rekwizytów, kostiumów, charakteryzacji; może być umowna (surrealizm, ekspresjonizm), realistyczna, hiperbolizowana, przezroczysta

scenopis - to transformacja scenariusza, zawiera bardzo dokładne opisy scen, typu planu, ujęć, ruchu kamery, montażu etc.

science fiction, gatunek filmowy

sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji

soundtrack – wydanie ścieżki dźwiękowej filmu, które odbiega od warstwy brzmieniowej

ściemnianie stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film

ścieżka dźwiękowa – warstwa akustyczna filmu (obejmuje: komunikaty werbalne, muzykę, dźwięki);

thriller, gatunek filmowy

travelling ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom

ujęcie – najmniejsza dynamiczna część filmu wydzielona przez 2 cięcia montażowe, najczęściej składa się z kilkunastu kadrów

ujęcie ustanawiające – ujęcie w planie ogólnym, które wprowadza (informuje o czasie, miejscu, postaci) – rozpoczyna scenę, sekwencję

ujęcie-sekwencja – scena sfilmowana w długim ujęciu złożonym z wielu ruchów kamery; złożona akcja (Hitchcockowskie TMT – ten minut take)

western, gatunek filmowy

zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu

zdjęcie – podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)

Jak analizować film?

Czołówka

początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
film:

* kompozycja: sekwencje, sceny, ujęcia
* fabuła (wydarzenia, wspomnienia, bohaterowie)
* scenografia
* ścieżka dźwiękowa
* plan filmowy
* montaż

Napisy końcowe

szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu i wiele innych informacji.

Jak analizować film?

Sztuka analizy filmu nie polega na niczym innym jak na umiejętności stawiania właściwych pytań, odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi oraz realizacji konkretnych zadań. Proponuję zwrócić uwagę na następujące aspekty filmu:

Z jakim typem filmu masz do czynienia?

* krótkometrażowy (do 30'),
* średniometrażowy (30'-60'),
* pełnometrażowy (pow. 60')

Z jakim rodzajem filmu masz do czynienia?

* film animowany,
* film fabularny,
* film dokumentalny

Z jaki gatunkiem filmowym masz do czynienia?

* film kryminalny,
* film gangsterski,
* film historyczny,
* film wojenny,
* horror,
* film grozy,
* komedia,
* melodramat,
* musical,
* science fiction,
* thriller,
* western

Jaka jest kompozycja filmu?

Elementy tworzące kompozycję filmu:

Kadr> Ujęcie > scena > sekwencja > film

Ile jest sekwencji? Jak długie są sekwencje?

Sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji
Opisz montaż filmu, narrację w filmie.

Montaż filmowy odpowiednik- narracji w epice; to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)

* montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
* montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
* montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)

Rodzaje przejść montażowych:

* cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
* najazd - ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
* odjazd - ruch oddalający kamerę do przedmiotu
* travelling - ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
* panorama - horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
* przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
* rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
* ściemnianie - stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film

Opisz dominujące i wykorzystane plany filmowe.


Plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni

* plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji
* plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
* plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
* półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
* zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
* detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
* podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności

Pozycja kamery i odległość od obiektu mają istotne znaczenie - oba aspekty decydują o charakterze danego ujęcia

* ujęcie frontalne
* żabia perspektywa - pokazuje postaci od dołu, co ich optycznie powiększa i wzmacnia patos lub grozę
* ptasia perspektywa - postać ukazana z góry zostaje optycznie pomniejszona, zmniejsza się w ten sposób jej znaczenie
* ujęcie z ukosa
* kamera subiektywna - kamera przyjmuje perspektywę postaci

Przedstaw scenografię.

Jaka jest fabuła filmu?

Opisz postaci filmowe.

* ilość i rola w fabule (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne)

* kompletność informacji o nich,

W/W ''pożyczyłam'' z [url]http://język-polski.pl/analiza-i-interpretacja/film.html]tej[/url] strony.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
mosia15
Stały bywalec


Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 153
Skąd: lasy i góry

PostWysłany: Pią Sie 26, 2011 12:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

http://www.sciaga.pl/tekst/24318-25-slownik_terminow_teatralnych
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Animariim
Weteran


Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 974

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2011 20:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zrobiłam długaśne notatki ze "Słownik wiedzy o teatrze" (warto przynajmniej przejrzeć ; ) Polonista uznał, że niepotrzebne, więc może przynajmniej wam się przydadzą.

Nie wklejam tutaj, bo mi się strzałeczki porozjeżdżają... Jak ktoś chce, to śmiało podawać maile PM-ką Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Natalia
Weteran


Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 575
Skąd: Attyka

PostWysłany: Pią Lis 18, 2011 19:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie mogę nigdzie wypożyczyć "historii teatru" tej Margot- może ktoś zeskanować tę część o teatrze starożytnym?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Beata
Gość


Dołączył: 03 Gru 2011
Posty: 1

PostWysłany: Sob Gru 03, 2011 06:10    Temat postu: Słownik wiedzy o teatrze Odpowiedz z cytatem

Możesz mi przesłać na bbabraj@ interia.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aveire
moderator


Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 197
Skąd: że znowu.

PostWysłany: Sob Gru 03, 2011 15:43    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Beata, co przesłać i dlaczego przesłać - i skąd się bierze Twoja bezczelność?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama






Wysłany: Sob Gru 03, 2011 15:43    Temat postu:

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego Strona Główna -> Nancy Horowitz Kleinbaum - Stowarzyszenie Umarłych Poetów - etap szkolny - terminologia związana z teatrem i filmem Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group