 |
Forum dla uczestników Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madridistkaxx Gość
Dołączył: 04 Sie 2015 Posty: 18
|
Wysłany: Pon Sie 10, 2015 16:45 Temat postu: Film |
|
|
Przeglądałam stare posty na forum, szukając czegoś co może się przydać i znalazłam wiele informacji dot. filmu które mogą być pomocne.
Może na początek zamieszczę słowniczek pojęć filmowych :
adaptacja - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna)
atelier filmowe - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne)
cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
czołówka- początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
detal - obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
dialog - wymiana informacji pomiędzy postaciami, obejmująca komunikację werbalną i niewerbalną; funkcja informacyjna (o świecie przedstawionym i postaciach filmowych), funkcja dynamiczna (wpływ na rozwój akcji), funkcja impresywna (buduje atmosferę poszczególnych scen)
ekipa filmowa - ludzie potrzebni do powstania filmu: reżyser, aktorzy, scenarzysta, montażysta, scenograf, kompozytor muzyki
ekranizacja - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego
fabuła - opowiadany ciąg zdarzeń połączonych ze sobą według różnych zasad (najczęściej prawdopodobieństwa i przyczynowo-skutkowej)
film krótkometrażowy - film trwający do 30',
film pełnometrażowy film trwający pow. 60',
film średniometrażowy film trwający od 30' do60',
insert - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar
kadr - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
klatka filmowa - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
kontrplan - ujęcie w scenach dialogowych, gdy rozmówcy stoją przed sobą; polega na ustawieniu kamery na mówiący za plecami słuchającego w taki sposób, że widać jego ramię i głowę
monolog - samodzielna wypowiedź postaci filmowej niekierowana do innych postaci i nieoczekująca odpowiedzi (narracyjny-opowiadanie; liryczny-ekspresja emocji i uczuć; refleksyjno-decyzyjny – argumenty i kontrargumenty przed podjęciem decyzji; monolog wewnętrzny (komentarz odautorski, narracyjny, lektorski, napisów na planszach))
montaż ciągły - podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
montaż filmowy - odpowiednik- narracji, to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
montaż równoległy - przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) - zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)
najazd - ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
napisy końcowe - szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu
odjazd - ruch oddalający kamerę do przedmiotu
panorama - horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
plan amerykański - obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
plan filmowy - wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
plan ogólny - duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) - informuje o miejscu akcji
plan pełny - obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
podzielony ekran- chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części; służy do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności
półzbliżenie - obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
przebitka - krótkie ujęcie, pokazujące co dzieje się w innym miejscu (pełni funkcję informacyjną, podkreśla symultanizm, ukrywa brak ciągłości ujęcia)
przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze - najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
rekwizyt - przedmiot znajdujący sie na planie filmowym w trakcie kręcenia filmu
rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru - występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
scena - jednostka kompozycji filmu; obowiązuje jedność czasu, miejsca, akcji (fragment akcji rozgrywający się w jednym miejscu z określoną grupą postaci filmowych); zamkniętej budowie (początek, rozwinięcie, zakończenie) i napięciu dramatycznym (punkt kulminacyjny i rozwiązanie); najczęściej składa się z kilku ujęć, ale może też składać się z jednego ujęcia
scenariusz - gatunek literacki, stanowiący podstawę filmu, zawiera treść dialogów i opis scen
scenografia - opracowana przez scenografa całościowa wizja oprawy filmu; obejmuje dekoracje atelierowe i plenerowe, projekty wnętrz, rekwizytów, kostiumów, charakteryzacji; może być umowna (surrealizm, ekspresjonizm), realistyczna, hiperbolizowana, przezroczysta
scenopis - to transformacja scenariusza, zawiera bardzo dokładne opisy scen, typu planu, ujęć, ruchu kamery, montażu etc.
sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji
soundtrack - wydanie ścieżki dźwiękowej filmu, które odbiega od warstwy brzmieniowej
ściemnianie - stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni - zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film
ścieżka dźwiękowa - warstwa akustyczna filmu (obejmuje: komunikaty werbalne, muzykę, dźwięki);
travelling - ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
ujęcie - najmniejsza dynamiczna część filmu wydzielona przez 2 cięcia montażowe, najczęściej składa się z kilkunastu kadrów
ujęcie ustanawiające - ujęcie w planie ogólnym, które wprowadza (informuje o czasie, miejscu, postaci) – rozpoczyna scenę, sekwencję
ujęcie-sekwencja - scena sfilmowana w długim ujęciu złożonym z wielu ruchów kamery; złożona akcja (Hitchcockowskie TMT – ten minut take)
zbliżenie - obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
zdjęcie - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
Jak analizować film?
Czołówka
początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
film:
* kompozycja: sekwencje, sceny, ujęcia
* fabuła (wydarzenia, wspomnienia, bohaterowie)
* scenografia
* ścieżka dźwiękowa
* plan filmowy
* montaż
Napisy końcowe
szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu i wiele innych informacji.
Jak analizować film?
Sztuka analizy filmu nie polega na niczym innym jak na umiejętności stawiania właściwych pytań, odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi oraz realizacji konkretnych zadań. Proponuję zwrócić uwagę na następujące aspekty filmu:
Z jakim typem filmu masz do czynienia?
* krótkometrażowy (do 30'),
* średniometrażowy (30'-60'),
* pełnometrażowy (pow. 60')
Z jakim rodzajem filmu masz do czynienia?
* film animowany,
* film fabularny,
* film dokumentalny
Z jaki gatunkiem filmowym masz do czynienia?
* film kryminalny,
* film gangsterski,
* film historyczny,
* film wojenny,
* horror,
* film grozy,
* komedia,
* melodramat,
* musical,
* science fiction,
* thriller,
* western
Jaka jest kompozycja filmu?
Elementy tworzące kompozycję filmu:
Kadr> Ujęcie > scena > sekwencja > film
Ile jest sekwencji? Jak długie są sekwencje?
Sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu, miejsca i akcji
Opisz montaż filmu, narrację w filmie.
Montaż filmowy odpowiednik- narracji w epice; to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
* montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
* montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
* montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie rzez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach)
Rodzaje przejść montażowych:
* cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
* najazd - ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
* odjazd - ruch oddalający kamerę do przedmiotu
* travelling - ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
* panorama - horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
* przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
* rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
* ściemnianie - stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film
Opisz dominujące i wykorzystane plany filmowe.
Plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
* plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji
* plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
* plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
* półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
* zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
* detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
* podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności
Pozycja kamery i odległość od obiektu mają istotne znaczenie - oba aspekty decydują o charakterze danego ujęcia
* ujęcie frontalne
* żabia perspektywa - pokazuje postaci od dołu, co ich optycznie powiększa i wzmacnia patos lub grozę
* ptasia perspektywa - postać ukazana z góry zostaje optycznie pomniejszona, zmniejsza się w ten sposób jej znaczenie
* ujęcie z ukosa
* kamera subiektywna - kamera przyjmuje perspektywę postaci
Przedstaw scenografię.
Jaka jest fabuła filmu?
Opisz postaci filmowe.
* ilość i rola w fabule (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne)
* kompletność informacji o nich
Tutaj są jeszcze 2 linki
http://www.ceo.org.pl/pl/biblioteki/news/podstawowe-pojecia-filmowe
http://studiofilmowe.blox.pl/2012/04/plan-filmowy-pojecie-oraz-rodzaje-z-przykladami.html
Myślę że warto przypomnieć sobie również gatunki filmowe, bo z tego co pamiętam 2 lata temu było o to pytanie.
[/b] |
|
Powrót do góry |
|
 |
Reklama
|
Wysłany: Pon Sie 10, 2015 16:45 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tosia Gość
Dołączył: 10 Paź 2013 Posty: 10
|
Wysłany: Pią Sie 14, 2015 20:21 Temat postu: |
|
|
Jej, dziękuję za tyle informacji. Sądzę, że przydadzą się i mnie i innym.
Osobiście znalazłam cos bardzo ciekawego. Jest to wiki Zaplątanych. Nie spodziewałam się, że coś takiego istnieje, znalazłam tą stronę przez przypadek http://pl.zaplatani.wikia.com/wiki/Zapl%C4%85tani_Wiki
Mam nadzieję, że się komuś przyda  |
|
Powrót do góry |
|
 |
piotrkaczmarek01 Gość
Dołączył: 16 Paź 2015 Posty: 4
|
Wysłany: Pią Paź 16, 2015 13:18 Temat postu: |
|
|
Nie słyszałem wcześniej że jest też wiki zaplątanych. A jeśli chodzi o film Zaplątani to można obejrzeć na cda, całość trwa 100 minut.
_________________________
Które szkolenie bhp przed pracą? |
|
Powrót do góry |
|
 |
litleblogers Gość
Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 9
|
Wysłany: Sob Paź 17, 2015 12:44 Temat postu: |
|
|
A ty, film Zaplątani określiłabyś jako gatunek?
wydaje mi się, że jest to komedia, a czy film może mieć kilka gatunków? |
|
Powrót do góry |
|
 |
madridistkaxx Gość
Dołączył: 04 Sie 2015 Posty: 18
|
Wysłany: Sob Paź 17, 2015 18:31 Temat postu: |
|
|
Właśnie też się nad tym zastanawiałam i wydaje mi się że można, ale nie jestem pewna.
W każdym razie pasuje mi tutaj komedia i musical.  |
|
Powrót do góry |
|
 |
haardness Stały bywalec

Dołączył: 02 Wrz 2014 Posty: 190 Skąd: Oświęcim.
|
Wysłany: Sro Paź 21, 2015 11:56 Temat postu: |
|
|
To jest na pewno gatunek animowany, ale także komediowy i musical. Trzy w jednym Jak myslicie o co mogą zapytać? |
|
Powrót do góry |
|
 |
Juliaa8 Gość
Dołączył: 20 Mar 2019 Posty: 4
|
Wysłany: Sro Mar 20, 2019 19:31 Temat postu: |
|
|
Pisałam kiedyś pracę o tym filmie. Naprawdę ciekawa sprawa jak sie on inspiruje Roszpunką, a jednak ile jest różnic. Myślę, że jest on trochę niedoceniony  |
|
Powrót do góry |
|
 |
zenka Gość
Dołączył: 16 Maj 2019 Posty: 12
|
Wysłany: Nie Mar 08, 2020 18:15 Temat postu: |
|
|
Mnie zaciekawił polski slasher W lesie dziś nie zaśnie nikt. Ma być premiera w piątek, wybieram się by zobaczyć, jak w tym gatunku radzi sobie Julia Wieniawa, nie znam jej z tej strony. Poza tym tematyka, pozostali aktorzy, ciut sensacji i pytania - kusząca propozycja dla wymagających |
|
Powrót do góry |
|
 |
Reklama Weteran
Dołączył: 23 Mar 2021 Posty: 5181
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lawenda59 Stały bywalec
Dołączył: 26 Mar 2020 Posty: 153
|
|
Powrót do góry |
|
 |
werelokholms Weteran
Dołączył: 16 Paź 2021 Posty: 996478
|
|
Powrót do góry |
|
 |
werelokholms Weteran
Dołączył: 16 Paź 2021 Posty: 996478
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Reklama
|
Wysłany: Sob Cze 01, 2024 17:13 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|